Here we go again

** Lördag 25/10 **

Fast datumet står längst ner i inlägget tycker jag faktiskt om att ha det uppskrivet när man börjar läsa XD
Ännu en vecka har gått i Örebro... Ida och jag lever på som vanligt, slår dank och gör det som vi anser vara bäst för stunden. Om det så - ack och ve - skulle vara att det för stunden är bäst att läsa läxorna xD Alltid lika roligt när man inser att man sitter med kurslitteratur och pluggar.
    Njae, skämt åsido är det inte så mycket dank som man kan tro. Jag personligen vet att jag ligger efter med kurslitteraturen, men jag hoppas kunna ta igen det i helgen. Vi ska även handla mat i helgen, men eftersom vi åker hem till Gbg på torsdag känns det lite korkat att handla för femtioelva veckor - om det inte är frysbart såklart - och ja... det är som det är ^^'

Har idag inhandlat kurslitteratur från Tradera - Världsdramatik 2 - och ska förhoppningsvis få den innan torsdag. Jag fasar för hur vår hall kommer se ut när vi kommer tillbaka efter att ha varit i Gbg en dryg vecka XD Full av reklam...
Men ja, reklam kan ju faktiskt vara ganska trevligt att läsa så det kanske är lugnt ändå? Känns som om vi får en massa Coop reklamblad typ... dagligen.

(och nu insåg Linnéa att hon skrivit 15/10 och inte 25...
... hm... *ändra*)


På måndag kommer Catta hit ^^ Jag vet inte när, men hon kommer i alla fall. Samtidigt ska vi ha grupparbete, och på kvällen är det årsmöte med spexet >_> Det här kommer bli... en hektisk dag. Speciellt som Vassmosaiksländorna ska träffas efteråt och diskutera både framtida gyckel och vår egen temafest den 13/12. Lycka.
    Så vi får se hur mycket jag går på och hur mycket jag skippar - jag tänker vara med på grupparbetet, oroa er inte, gruppen - men ja... hektisk dag.

Och hektiskt var ordet XD Mitt lov (eller, mina icke schemalagda dagar) - som jag antar skulle kunna kallas vårt lov eftersom hela TePe klassen har samma dagar - kommer bli synnerligen intressant...
    Torsdag; slutar klockan 16.00, ska med tåget 17.10, är i Gbg vid 19.47. Så långt allt lugnt
    Fredag; träffas hos Elisabeth vid 14.00 för rollspel som antagligen kommer pågå X antal timmar. Ta med Jocke hem och låna ut husvagnen.
    Lördag; In till stan vid ett tiden, hämta upp Linda och Kajsa 'någonstans' och se om SF är öppet (I waaaaanna!!!), hem till mig igen.
    Söndag: In till stan svintidigt för att ta ett tåg som går 08.02 till Sthlm, gå runt samt möta upp Malin och Mo' innan konserten börjar... 17.30 tror jag det var. Sonataaaaaa!! och de kommer stå på scen - gissar vi - runt 21.00. Därefter skall det vinkas hej då till K samt M'n'M som åker hem och slaggar i sina egna hus.
    Måndag: Efter att ha spenderat natten på Sthlms central går vårt tåg (Linda's och mitt) 07.07 tillbaka till Gbg, jag gissar på att vi antingen kommer vara överhyper eller sova. Tåget inkommer på Gbg's central vid 11.53 och därefter är det hem till mig igen som gäller.
    Nästföljande dagar är fortfarande öppna, det är mer planering som ska schemaläggas.
    Jag ska stå modell för Elisabeth (och umgås lite hoppas jag!)
    Jag ska förhoppningsvis bowla.
    Jag ska skriva lite på uppsats som ska vara inne veckan efter ^^' (jag tror det är är punkten som kanske kommer ignoreras mest)
    Jag skall försöka lösa hur i h-vete vi ska få med oss allt vi planerat att ha med oss tillbaka till Örebro ^^'
    Lördag 8/11; Återgång till Örebro vid 18.02...
Så det här kommer bli intressant.

I skolan är det som lugnt nu... Har jobbat med forumteater i två veckor och igår redovisade vi våra små 'spel' för två olika gymnasieklasser på en skola här i Örebro. Roligt, roligt.
    Och för er som inte har en satans aning om var forumsteater är kan man beskriva det såhär:
    Tänk er att ni sitter och ser på Romeo och Julia. Dödsscenen; han ser henne, tror hon är död, tar sitt liv med gift. Sekunden efter han sjunkit ihop vaknar hon och inser han är död, försöker först ta samma gift men tar sedan sitt liv med hans dolk.
Detta är teater.
    Gör vi om det till forumteater skulle publiken få vara med och påverka. När Romeo lyfter giftbägaren till sina läppar ropar någon ur publiken "Stopp! Vänta! Sitt still i en minut till Romeo, så ska du få se, bara... vänta lite." och hela katastrofen är avvärjd.
    Forumteater är ett verktyg för att göra människan medveten om sina val i svåra situationer. Hur man kan reagera och avvärja katastrofer. Hur man som förtryckt på jobbet kan ändra sin situation - eller hur man som kompis till den där fulla personen på festen som blir våldtagen för att hon är "för full" kan stoppa det.
Det stärker civilkuraget och ökar medvetenheten om att det FINNS möjligheter. Det FINNS lösningar, det FINNS saker man kan göra för att ändra saker man trodde var omöjliga.
Forumteater handlar om att provocera folk till att göra de där små hjältedåden som behövs i vår vardag. På en scen. För att sedan kunna göra det ute i vardagslivet.
    Forumteater handlar inte om estetisk skönhet, det är inte vackert; det är en naken sanning som vi ofta inte vill acceptera men låter passera när vi ser det för vi vågar inte gripa in eller vill inte se. Mobbing, misshandel, förtryck, utsatthet, maklöshet, hjälplöshet.
    Skulle du låta en man sparka ner en kvinna på gatan och bara gå förbi?
    Skulle du kunna se på medan ett barn hånas öppet på skolgården?
    Skulle du gripa in och hjälpa en vän som lever i ett misshandelsförhållande?
    Eller skulle du gå förbi och välja att 'inte se', göra undanflykter? "Det är inte så illa"? "Någon annan kan göra det"?
Forumteater handlar om alla de här sakerna, och att få chansen att gripa in på en scen med skådespelare som bara agerar i roller de utformat under övningar kan hjälpa människor att hitta det där modet som gör att nästa gång du ser någon råka illa ut - på något sätt - så vågar du göra något. Passerar inte bara.
    Jag antar att man kan säga i forumteater kan man träna sig på att bli vardagshjälte.
    Fler vardagshjältar till folket!
"Om du tycker det är läskigt att gå upp och agera på scen, ska
du komma ihåg att det är hundra gånger läskigare i verkligheten."

Och nu har jag skrivit en uppsats i min blogg men inte ett ord på uppsatsen jag ska lämna in till skolan ^^' Bäst att gå och göra det.

Take care all ^^!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0