En summering av helgen - i efterskott

 

** Fredag 19/9 **

 

upp 10.38

ingen frukost

in till stan, handla gardinstänger, persienner, inse det var örebro dagen, bli infångade i musiksektionens tågande genom örebro, sticka till ÖB, missa ÖB, hamna på studentgatan, ta 12an tillbaka till ÖB, handla på ÖB, Coop, hem, städa, diska, spela guitar hero, tillbaka till stan, sjunga ”jag leker träd” och ”bussen”, hitta Eli och Kim, tjata om sms-biljett, tillbaka hem, äta tacos, kladdkaka, en riddares historia, mer guitar hero – 2 – varpå ”lägga sig” 02.49

 

”Förlåt, hur sa, ni sa att ni var bra, bättre än oss, se och kämpa se och slåss.”

 

 

** Lördag 20/9 **

 

Vakna 5.16

Vakna 7.20

Gå upp 10.36

Upp, diskutera rpg med Eli, Ida + Kim upp, frukost (te + en macka), Fluxx, Fluxx zombie, gå och handla quorn, tillbaka, Elisabeth fota – promenad – köpa färgfilm, hem, Ida + Kim spela GH, mer rpg, robert gustavsson, Linnéa sova i fåtölj, prata, middag, middag + film (dogma), Linnéa in på rum, gråta, munchkin, once upon a time – avbrutet – mer rpg, angie tolouse, mer rpg, mer rpg, Ida + Kim sova, mer rpg, ”lägga sig” 01.03

 

** Söndag 21/9 **

 

Jag tittar på mina summeringar av Fredag och lördag och vägrar ändra dem... orka.
Tekniskt sett var det här enklaste dagen. Elisabeth gick upp runt åtta tror jag, och själv kom jag upp vid halv tio, tio. Ida och Kim kom upp inte långt efter oss och vi åt frukost samt snabbdiskuterade hur vi skulle ta avsked av våra sötnosar…

Det slutade med att Ida och Kim stack vid tolvtiden, för att hinna till Kims tåg vid tio över ett, varpå jag och Eli satt kvar i lägenheten och – rätt gissat – pratade rollspel. Mycket roligt och intressant. När Ida så kom tillbaka diskuterades vad som skulle lagas till mat innan Eli skulle åka, och det hela slutade med nudlar till Eli och Ida, och – till mig – leverpastejmackor och te… Nam-nam.

Klockslaget kröp närmare, och vid kvart i fyra började vi sorgfälligt plocka ihop oss jag och Eli för att åka till stationen och lämna av… Rpg in i det sista, lyckades vi dock med konststycket att båda åkte mer eller mindre samtidigt.

Det var väl samtidigt som jag gick på bussen och såg Eli gå på tåget som jag insåg hur mycket jag saknade henne redan den sekunden. Sedan dess har det bara växt. Man inser hur mycket någon betyder när man inte längre har dem på spontan-besöks avstånd… eller som min far skulle sagt: ”Man saknar inte kon förrän båset är tomt”. Men sanningen är uppenbar: efter att ha träffat Eli minst två gånger i månaden – den sista tiden mindre tyvärr – men snarast varit van vid åtminstone en gång i veckan, till att knappt se henne alls på en månad, med vetskapen att det enda jag kan nå henne på är mobilen och via internet… visst det är också något, men det är inte detsamma som förut, och gudars vad jag saknar henne… JAG SAKNAR DIG KVINNA!

 

Efter att ha lämnat Eli och kommit hem satte vi oss på var sitt håll och saknade de vi inte träffat sen innan vi flyttade, och någonstans på kvällen fick jag en impuls att ringa min mor och be om receptet på pajdeg XD Matpaj, det vill säga. Men jag fick det (efter lite lätt fundering på om det verkligen var deg-receptet hon läste upp när det plötsligt dök upp ost och tomat bland ingredienserna XD) och ungefär tio minuter senare stod jag och lagade paj till sen kvällsmat.

För den intresserade:

Deg till ca 4 portioner

75 g smör

2 dl mjöl

2-3 msk vatten

1 tsk salt

Blanda alltihop i en bunke tills smeten håller ihop och blivit mer eller mindre en följsam bulle i bunken. Ställ i kylen ung. 30 min eller mer och förbered formen.

En matpaj kan innehålla det mesta, men jag brukar föredra ost och skinka eller köttfärs. Förra hösten hade jag dock i en salig röra av köttfärs, överbliven ost från tacos dagen innan, ett ensamt baconpaket jag hittade i kylen med utgångsdatum samma dag… kort sagt går det med det mesta. Mammas favoriter brukar vara Ost/Skinka, Köttfärs samt Bacon/Broccoli. Den sistnämnda rör jag inte.

Efter att ha valt fyllning häller man över äggstanning; helt enkelt en blandning på två ägg och grädde/mjölk, så mycket man känner att man behöver. Det ska vara så att det nästan täcker själva fyllningen, men inte så den dränks.

Därefter är det in i ugnen på 200 grader, och sen ska den stå där i ungefär 30-40 minuter, eller tills den är gyllene och känns fast.

 

Visst är det roligt att min blogg innehåller nästan enbart ranting om antingen mat eller rollspel? Nåja, take me for what I am, that’s all I’m saying.

 

Resten av kvällen tillbringades – som förut – på skiljda håll, i mitt fall vid datorn med rollspel, tack och lov med en dator som fungerar mer eller mindre snällt.

Sömn lät också som ett bra alternativ så…

Ja…

Sov gott.

 

C ya all ^^

 

Trackback
RSS 2.0