Kritik och avhandlingar och städning

Jag blir så trött.
Jag håller på och betar av skolarbeten (fortfarande ja), och det går väl framåt. Jag jobbar på Kristina Neros avhandling "På samma scen - om samarbete mellan amatör- och yrkesteater" just nu, och den är bra. Jag gillar den. Detaljen är att jag ska göra en miniopponering på den, och det kräver att jag är kritisk. Att jag betraktar texten och uppmärksamt letar efter hål och fel och ställen där jag hade velat se en utveckling eller en nerkortning.
Jag är inte kritisk. Jag är inte en kritisk människa. Inte på det här sättet.
Så det är lite komplicerat ^^'
Jag började fundera lite kort på varför jag inte är kritisk - det är ändå något man ska lära sig genom skolan - och min slutsats är för att jag helt enkelt har avkodat mig själv. Jag har lärt mig att inte vara kritisk. Ganska logiskt, med tanke på att jag fick höra i princip hela grundskolan igenom att mina åsikter är felaktiga eller oviktiga, och därefter hamnade i en miljö där min osäkerhet på om jag hade rätt att tycka olika än andra inte direkt mildrades utan snarare bara byggdes på. Jag lärde mig helt enkelt att inte tycka på egen hand för det var säkrare att försjunka i andras synsätt och synvinklar.
Idag är det snarare ett utgångssätt för mig. Jag behöver utgå från någon annans åsikter för att hitta mina egna, och när jag hittat dem håller jag dem ändå för mig själv för jag är fortfarande osäker på hur stadigt jag skulle stå om jag lät mina tankar bli utsatta för granskning och prövning.

I korthet hade jag behövt ett bollplank till avhandlingen -_-' Någon som också läst den så jag kunde prata om den och på så sätt komma vidare och djupare in i den, för även om jag fått en spade av skolan vet jag inte vart jag ska gräva för att komma avhandlingen in på djupet.
Så jag är skyldig Ida ett tack för att hon lät mig prata om den och bad mig förklara när jag var otydlig eller när hon inte förstod, samt gav lite nya inputs. Tack Ida ^^


Ang. städning så slog det mig häromdan att jag ska flytta härifrån om mindre än ett halvår Oo. Det gav mig lite kalla fötter och jag har tillbringat en hel del tid att städa och fixa och flytta runt i mitt rum. Tre vändor till sopstationen gjorde att jag fick LITE mindre saker att fundera på, samt att jag har utrymme i mitt rum igen. Nu är det lådorna i vardagsrummet som är den största vageln i ögat tror jag *fundersam* och så behöver jag dammsuga. När jag är klar med några fler kurser från i höstas kan jag dessutom lägga undan kurslitteraturen från de kurserna och då blir det ännu mindre böcker att hålla koll på! ^^


... jag har ett blåmärke på foten. Idas shampoo-flaska attackade mig när jag stod i duschen :(


Iie, ii ja nai. Shigoto o shimas. Shigoto, shigoto!
Ato de, minna!*


Take care

Kommentarer
Postat av: Alkiz

Faito! Faito! :P

2011-02-01 @ 22:35:23
URL: http://alakazam.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0